پروتکل معنادرمانی گروهی (لوگوتراپی)

پروتکل معنادرمانی گروهی (لوگوتراپی)

پروتکل معنادرمانی گروهی (لوگوتراپی)

برنامه بسیار کامل و کاربردی برای 10 جلسه گروه درمانی- 25 صفحه- word- pdf

به همراه 130 صفحه توضیحات درباره کلیات معنادرمانی و موسس این فن درمانی (دکتر ویکتور فرانکل) که برای دانشجویانی که درصدد انجام این پروتکل می باشند به عنوان پیش زمینه ای از این رویکرد مناسب می باشد.

 

 

دكتر فرانكل روانپزشك – نويسنده ، گاهي از بيماران خود كه از اضطراب ها و دردهاي كوچك و بزرگ رنج مي برند و شكوه مي كنند مي پرسد ، (چرا خودكشي نمي كنيد؟) او اغلب مي تواند از پاسخ بيماران خط اصلي روان درماني خويش را بيابد. در زندگي هر كسي ، چيزي وجود دارد. در زندگي يك نفر عشق وجود دارد كه او را به فرزندانش پيوند مي دهد؛ در زندگي ديگري ، استعدادي كه بتواند آن را بكار گيرد؛ در زندگي سومي ، شايد تنها خاطره هاي كشداري كه ارزش حفظ كردن دارد. يافتن اين رشته هاي ظريف يك زندگي فرو پاشيده ، به شكل يك انگاره استوار ، از معنا و مسئوليت هدف و موضوع مبارزه طلبي »لوگوتراپي« است، كه تعبير دكتر فرانكل از تحليل اگزيستانسياليستي نوين  است.

 

ویکتور فرانکل  به عنوان يك »روان درمانگر« مي خواهد پي ببرد چگونه مي توان به انسان كمك كرد تا به اين شايستگي برجسته بشري دست يابد. چگونه مي توان در بيمار اين حس را برانگيخت كه به خاطر چيزي مسئول زندگي است ، هر چند كه در بدترين شرايط قرار گرفته باشد؟

 

نمونه ای از جلسات درمانی پکیج مورد نظر:

 روند کلی از معناتحلیل گری گروهی که در زیر ارائه شده است بر اساس کارهای هوتزل (۲۰۰۲) می باشد.

جلسه اول

۱-    مقدمه: شرکت کنندگان بیان می نمایند که کیستند و چرا تصمیم به مشارکت گرفته اند.

۲-    اطلاعات پایه ای در مورد معنادرمانی (هستی شناسی وجودی و ۴ مفهوم مرگ، تنهایی، ازادی و بی معنایی) و خط سیر مورد نظر معناتحلیل گری (روند ۱۰ جلسه ای درمان)

۳-    بحث: پرسش هایی در ارتباط با معنادرمانی – معناتحلیلی

۴-    توضیح فن آگاهی از ارزش ها: هدف این فن این است که هر فرد به طور مجزا ارزش هایی را بیابد که برای شخص او معنادار است.  به طور خلاصه فن اگاهی از ارزش ها شامل مجموعه ای از تمرینات ذهنی است که شامل چارچوبی سه مرحله ای بدین شرح می باشد:

  • بسط آگاهی هوشیارانه: به شرکت کنندگان آموزش داده می شود تا به زندگیشان از زوایایی متفاوت از زاویه دید معمول روزانه بنگرند. معمولا در این مرحله با پرسیدن سوال چه می خواهید باشید به شرکت کنندگان کمک می شود.
  • تحریک تخیل خلاق: بعد از آن که شرکت کنندگان به سوال چه می خواهید باشید پاسخ دادند، از آن ها پرسیده می شود چه ارزش هایی منجر شده است تا آن ها این پاسخ ها را بدهند. شرکت کنندگان در این مرحله می توانند از روش بارش مغزی استفاده کنند.
  •  نمایان سازی ارزش های شخصی: شرکت کنندگان در این مرحله ۲ یا ۳ ارزش را ارزش های مرحله ی قبل انتخاب می کنند. ارزش های انتخاب شده ارزش هایی هستند که معناداری بیشتری برای فرد دارند.

۵-     تمرین گروهی: پیاده کردن فن آگاهی از ارزش ها در بین اعضای گروه (درمانگر نام افراد و پاسخ های حاصل از تمام تمرینات گروهی را روی تخته سیاه می نویسد).  

۶-    تکلیف منزل: آغاز نمودن اکتشاف ارزش های خلاقیتی

  • شرکت کنندگان فهرستی از پنج شغل که قبلا داشته اند تهیه می نمایند و ابتدا شغلی را که مدت طولانی تری بدان اشتغال داشتند را ذکر می نمایند.
  • شرکت کنندگان پنج شغل را که هرگز اجرا ننموده اند اما می توانند از آن لذت ببرند را فهرست می نمایند . به قسمی که شغلی را که بیشترین لذت را از آن می توانند ببرند اول ذکر نمایند. 
  • شرکت کنندگان پنج دستاورد خشنودکننده را فهرست می نمایند و دستاوردی که بیشترین رضایت و خشنودی شخصی را از آن کسب کرده اند اول ذکر می نمایند.

۷-    کمک فردی: اگر برای جلسه وقتی باقی بماند ، شرکت کنندگان شروع به انجام تکالیف منزل نموده و در صورت نیاز به توضیح و یا برخورد با مشکل ، سؤالاتی را مطرح می نمایند.

.

.

.

.

جلسه هفتم

  • بحث راجع به نتایج تکالیف منزل
  • نمایش دادن: تعیین اهداف جدید برای ارزش های نادیده گرفته شده
  • یک داوطلب ارزش های نادیده گرفته شده برای اهداف کوتاه مدت خود را با دیگران در میان می گذارد.
  • گروه از طریق بارش مغزی اهدافی را که ممکن است به شرکت کننده امکان تجربه آن ارزش های نادیده گرفته را بدهند تعیین می نماید.
  • داوطلب بطور ذهنی پیشنهادات گوناگون را ارزیابی می نماید و از بین آنها دو یا سه هدف که مایل است بعنوان اهداف شخصی او باشند را برمی گزیند.
  • به منظور ارزیابی تناسب اهداف انتخاب شده با سلسله مراتب ارزش های داوطلب، وی هر هدف را از طریق فرایندی که در جلسه قبل نشان داده شده برای هر ارزش مورد ارزیابی قرار می دهد( تحلیل می کند.
  • نمایش دادن را تکرار کنید: تعیین اهداف جدید برای ارزش های نادیده گرفته شده( اگر وقت اجازه داد نمایش دادن را با ارزش های نادیده گرفته شده برای اهداف متوسط و بلند مدت داوطلب تکرار نمایید).
  • تکلیف منزل
  • با استفاده از روشی که در این جلسه توضیح داده شد شرکت کنندگان یک هدف کوتاه مدت جدید، یک هدف متوسط جدید و یک هدف بلند مدت جدید را تعیین می نمایند. شرکت کنندگان هر هدف جدید را با هر یک از ارزش های موجود در سلسله مراتب ارزش هایشان با استفاده از فرایندی که در جلسه قبل نشان داده شده مورد ارزیابی و تحلیل قرار می دهند. اگر پس از مقایسه اهداف جدید با سلسله مراتب ارزش ها، هنوز اهداف نادیده گرفته شده وجود داشته باشد اهداف اضافی دیگری تعیین می گردد تا دیگر هیچ هدف نادیده گرفته شده ای باقی نماند.

4- کمک فردی: در صورت باقی ماندن وقت برای جلسه، شرکت کنندگان شروع به انجام تکالیف منزل نموده و در صورت برخورد با مشکل یا نیاز به توضیح، سؤالاتی مطرح می نمایند.

دانلود

پیشگوی اعظم

من از دوران نوجوانی رویایی داشتم! رویای تاسیس یک مکان برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و نظرات خودم و همچنین جایی برای دانشجویان و دانش آموزان عزیز که بتوانند تمامی مقالات و جزوات مورد نیاز خودرا از طریق یک سایت مرجع تامین کنند.اکنون،این رویا،godofdoc (خدای داکیومنت) نام دارد D:a

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *