نقش در نقش در بعد چهارم\\\\
این کتاب تالیف علی خیابانیان است و مالکیت معنوی کتاب و آثار درونش تماما با ایشان است. محصول شامل یک فایل PFT با کیفیت عالی است.
کتاب توسط انتشارات "ایلقار" در 278 صفحه منتشر شده است. دارای مجوز رسمی از وزارت ارشاد است.
درباره کتاب
درباره کتاب
نقوش و الگوهای ایرانی - اسلامی از عناصر مهم و جدا نشدنی معماری ایران اند. خلاقیت، هندسه و ظرافتی که در طراحی نقوش اسلیمی و الگوهایی هندسی انجام شده است؛ از کاشیکاری بدنه مساجد گرفته تا گره چینی پنجره های ارسی، از آینه کاری فضا داخلی خانه ها گرفته تا خط و نقش فرش هایی که جزء فضای زندگی ما ایرانیانند زبانزد همه اعصار بوده و خواهد بود. نقش و نگار هنر و معماری ایران پایان ناپذیر است و با هزاران تجمید و تحقیق نیزپایان نمی پذیرند و در هر عصری حرفی برای گفتن و ایدههای جدیدی برای هنرمند و معماران دارند. همچون دریایی که هر چقدر در آن غرق می شوی جلوه ای جدید می کند و چهره ای متفاوت از زیبایی و افسون خود به نمایش می گذارد. کتاب های ارزشمندی در معرفی و طراحی دستی نقوش منتشر شده است ولی کمتر کسی در طی سه دهه گذشته تلاش کرده تا نقش یا شیوهای جدید ابداع کند و مهم تر اینکه چنین سنت دیرین طراحی در نظام آموزشی ما هیچ جایگاهی ندارد، حال آنکه بسیاری از هنرمندان و طراحان مد و پارچه در غرب از این نقوش بهره برده و سبکی متفاوت خلق کرده اند. در سال های اخیر استفاده از نقوش اسلیمی در طراحی داخلی و خارجی بنا در جهان رواج یافته است. به ویژه طراحان غربی روایت های جدیدی از هندسه و چیدمان نقوش سنتی ارایه کرده و نوآوری های جالب توجهی در این زمینه انجام داده و بر غنای آثار خویش افزودهاند. علاقه شخصی به ترسیم و طراحی احجام و فرم های پیچیده از یک طرف و جادو و جذابیتی که در نقوش ایرانی یافتم مرا بر آن داشت تا پای در این وادی بگذارم؛ اما به روایت خودم!
جهان را نه از دریچه هنرمندان و معماران که از نگاه خلاقانه خویش به زندگی و شیوه آفرینش آنها می نگرم. نگاهی که بیش از یک دهه است مرا همراهی می کند و منجر به تالیف چندین کتاب و برگزاری چندین نمایشگاه شده است. این مجموعه نیز که منتخبی از 800 نقش که در طول سال های گذشته در روند پژوهش هایی که در این زمینه داشته ام طراحی شده اند و همچنان نیز ادامه دارد. امکانات نرمافزار 3ds Max در آفرینش نقوش بسیار مهم اند به ویژه امکان ویرایش خطوط، نقاط و تغییر تعداد نقاط، اضلاع و جا به جایی محورهای تقارن. تکنیک اصلی طراحی نقوش بر پایه انیمیشن است؛ به این صورت که یک الگوی پایه طراحی شده و در یک بازه زمانی آنرا به حرکت و تغییر درآورده ام و به صورت یک انیمیشن درآمده است. شیوه ای جدید برای طراحی فرم و فضا. این تکنیک را پیش تر در کتاب Animate form, Animate design توضیح داده ام. انتخاب "بعد چهارم برای" نام کتاب از نقش زمان و زمانبندی حرک در پروسه ساخت انیمیشن گرفته شده است.
به طور خلاصه، کار با پارامترهای مختلف در طراحی اشکال و نگاه سه بعدی و ترکیب لایهها امکان طراحی و تولید اینهمه نقش را فراهم کرد.
محتوای کتاب به سه بخش تقسیم می شود.
بخش اول تغییر و ترکیب نقوش را از نمای روبرو نشان می دهد.
بخش دوم ترکیب و توسعه نقوش را در قالب حجم سه بعدی به نمایش می گذارد. این حجم ایده های مختلفی را در برمیگیردو می تواند کانسپتی باشد برای طراحی یک بنا، المان، مبلمان و موارد مختلفی دیگر
بخش سوم پرسپکتوی است از تغییر پوسته بیرونی و سایه ها در فضای داخلی.