مقاله بررسي تاثير دارودرماني در كودكان مبتلا به اختلال لالي انتخابي (جهش انتخابي)

مقاله بررسي تاثير دارودرماني در كودكان مبتلا به اختلال لالي انتخابي (جهش انتخابي)

 مقاله بررسي تاثير دارودرماني در كودكان مبتلا به اختلال لالي انتخابي (جهش انتخابي)

نوع فايل: فايل متني قابل ويرايش .doc

تعداد صفحه: 15

فهرست

چكيده 2

مقدمه 3

روش تحقيق. 5

همه‌گيرشناسي لالي انتخابي. 5

مطالعات انجام شده با زمينه اثربخشي دارودرماني در لالي انتخابي. 6

كمرويي در كودكان و تأثير آن بر لالي انتخابي. 9

هراس اجتماعي و ارتباط آن با لالي انتخابي. 10

دارودرماني در لالي انتخابي. 11

نتيجه‌گيري. 13

منابع. 14

 

چكيده

لالي (جهش، سكوت، گنگي) انتخابی نوعی اختلال روانپزشکی کودکان است که وقتی کودک به طور مداوم در موقعیت های خاص که در آن انتظار می رود صحبت کند ، مانند مدرسه و مكان‌هاي اجتماعی ، صحبت نمی کند ، صحبت می کند ، اما در سایر تنظیمات مناسب صحبت می کند. لالي انتخابی اغلب وقتی کودک شروع به مدرسه می کند و با معلمان یا همسالان صحبت نمی کند، اما در عين حال با اعضای خانواده در خانه صحبت می کند، تشخیص داده می شود. این وضعیت اغلب با اضطراب و کمرویی همراه است. اگرچه علت اصلی این بیماری هنوز ناشناخته است ، اما روان درمانی با حمایت والدین و معلمان ، در درمان اولیه، ارجح است. اگر کودک به روان درمانی پاسخ نداد ، بسته به شدت علائم و وجود سایر بیماری ها ، باید علاوه بر درمان دارویی نیز در نظر گرفته شود. لذا اين پژوهش با هدف تأثير دارو و دارودرماني در توانبخشي لالي انتخابي با رويكرد كتابخانه‌اي و مروري مي‌باشد.

كليدواژه: لالي انتخابي، كمرويي، اضطراب، دارودرماني.

 

مقدمه

کاوش در دنیای پر از شگفتی کودکان، نیاز به کسب اطلاعات در زمینه‌های مختلف روانشناختی کودک و آگاهی از تمایزات شخصیتی آنها دارد. کودکان نیز مانند بزرگسالان دارای شخصیت‌های روحی متفاوتی بوده و با شناخت ابعاد مختلف شخصیتی کودک، رفتار و شیوه تربیتی متفاوت خواهد داشت و کنترل آنها در مسیر صحیح میسر خواهد بود.

لالی انتخابی یا سکوت انتخابی (SM[1]) یکی از اختلالات دوران کودکی است. مشخصه اختلال لالی انتخابی در کودکان عدم توانایی صحبت کردن در یک یا چند موقعیت خاص اجتماعی است (موريس[2] و همكاران، 2014). برخلاف این عدم توانایی، کودکان مبتلا به لالی انتخابی در موقعیت هایی که احساس امنیت می کنند یا افراد آشنا در آن حضور دارند به راحتی صحبت می کنند مانند جمع های خانوادگی. در واقع در تعريف لالي انتخابي مي‌توان گفت كودكي با ناتواني مستمر بـراي حـرف زدن در موقعيتهاي اجتماعي خاص، عليرغم اين كه فرد در ديگر موقعيتها به خوبي صـحبت مـيكنـد (خداياري و سهرابي، 1398: 33).

در توانبخشي لالي انتخابي، مصرف دارو باید آخرین راه حل برای درمان باشد. درمان دارويي براي اين مورد سخت به نظر مي‌رسد، به اين دليل كه چندين فاكتر در لالي انتخابي نظير اختلالات اضطرابی مانند اختلال اضطراب جدایی ، اختلال اضطراب اجتماعی (که قبلاً فوبیاجتماعی خوانده می شد)، آگورافوبیا و اختلال هراس و همچنین کمرویی و اضطراب در آن نقش دارد كه هر كدام درمان دارويي مجزايي دارد؛ لذا برخی موارد، درمان ممکن است شامل استفاده از داروهای ضد افسردگی یا ضد اضطراب علاوه بر روان درمانی باشد، اما همچنان شواهدي وجود دارد كه نشان مي‌دهد لالي انتخابي با فاكتورهاي ذكر شده در مصرف دارويي متفاوت است كه در ادامه به آنها اشاره مي شود.

روش تحقيق

پژوهش حاضر از آنجايي که به بررسي تأثير داروها و دارودرماني در توانبخشي لالي انتخابي مي پردازد، از نوع کتابخانه اي (كتب مختلف دانشگاهي و غيردانشگاهي، پايان‌نامه‌ها، مقالات و سايت‌هاي مرتبط با موضوع) است. روش گردآوري اطلاعات هم کتابخانه اي بوده و ابزار نيز متون و نتايج مطالعاتي است که پيرامون موضوع پژوهش  وجود دارد. در اين ميان به صورت مروري به تحقيقات ميداني افراد نيز پرداخته مي‌شود.

همه‌گيرشناسي لالي انتخابي

جهش انتخابی نادر است و طبق گزارش انجمن روانپزشكي آمريكا در سال 2000، کمتر از 1٪ از کل بیماران را در زمينه بهداشت روانی نشان می دهد (انجمن روانپزشكي آمريكا، 2000). اما اختلال گزارش شده در سال‌هاي اخير از جهش انتخابی حدود 0.18-2.0٪ . متغیر است (برگمن[3] و همكاران، 2002). جهش انتخابی در دختران 1.5-2.5 برابر بیشتر از پسران است (بك و اده[4]، 1995). همچنين هیچگونه تمايز نژادی به اثبات نرسیده است و به نظر نمی رسد که وقوع آن تحت تأثیر وضعیت اقتصادی خانوادگي قرار داشته باشد (كالوين و فاندوديس[5]، 1984)، اگرچه برخی گزارش ها ثابت كرده‌اند كه شیوع بالاتر در کودکان طبقه متوسط بيشتر است (كريستنسن[6]، 2000).

مطالعات انجام شده با زمينه اثربخشي دارودرماني در لالي انتخابي

بلک و اده (1994) یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی را با مقایسه نتایج 6 کودک تحت درمان با فلوکسین و 9 کودک تحت درمان با دارونما طی 12 هفته انجام دادند. طبق گزارش والدین ، ​​کودکان تحت درمان با فلوکستین بهبود قابل توجهی بیشتر از کودکان تحت درمان با تسكين‌دهنده در مقیاس تغییر جهانی بر اساس مقیاس کلینیک برداشت جهانی نشان دادند.

جدول 1 نتایج کلیدی توسط داروهای خاص را نشان می دهد ، که با اضافه کردن گزارش های بهبود علائم خلاصه می شود. به طور کلی ، بهبود علائم در 66/79 کودک تحت درمان با SSRIs  84٪ و 4/4 کودک تحت درمان با فنلزین در ده مطالعه گزارش شده است. گزارش های موردی (تعداد 2 با تعداد کل n = 35) همه برای بهبود علائم مثبت بوده است (در بعضی موارد به دلیل اقدامات متغیر ، داوری دشوار است) ، و در جدول 1 آخرین ستون برای نشان دادن داروهای اضافی ارائه شده است

كمرويي در كودكان و تأثير آن بر لالي انتخابي

کمرویی در کودکان نوعی ابعاد شخصیتی محسوب شده و بروز آن در کودک، به عوامل متعددی نظیر مسائل ژنتیکی، طبقه اجتماعی و فرهنگی والدین و شیوه رفتار و تربیت پدران و مادران بستگی دارد.

محققان حوزه علوم اجتماعی ویژگی خجالتی بودن در کودکان را مسئله‌ای طبیعی دانسته و معتقدند درصد زیادی از علائم کمرویی با گذشت زمان و تغییر شیوه‌های تربیتی در محیط خانواده برطرف می‌شود، اما در صورتی که مدت زمان بروز علائم یا شدت آن از میزان طبیعی بیشتر شود، کمرویی دیگر بعد شخصیتی کودک محسوب نشده و یک اختلال جدی به‌شمار می‌رود

هراس اجتماعي و ارتباط آن با لالي انتخابي

توسط ترس شديد در موقعيت هاي اجتماعي يا موقعيت هايي كه فرد در آنها مورد ارزيابي قرار مي گيرد و اين مستلزم مواجهه كودك با افراد نا آشنا و غريبه و مورد ارزيابي قرار گرفتن است ، مشخص مي شود . افراد مبتلا به هراس اجتماعي بطور افراطي خود آگاه و خجول هستند و ممكن است فاقد جرات نيز باشند . كودكان و نوجوانان مبتلا به هراس اجتماعي درباره شكست اجتماعي و ارزشيابي منفي شديداً نگران هستند و از تمسخر و ريشخند شدن به شدت مي ترسند و در موارد حاد و شديد ، حتي لالي انتخابي نيز ممكن است رخ دهد. در لالي انتخابي كودك از صحبت ك ردن درخارج از خانه امتناع مي‌كند. لالي انتخابي به عنوان شكل حاد و شديد هراس اجتماعي مد نظر قرار گرفته است (بلك و اوهد، 1994). شروع هراس اجتماعي مربوط به اوايل نوجواني يعني 5/11 سالگي است، اگرچه حتي كودكان 3 ساله نيز ممكن است لالي انتخابي داشته باشند.

دارودرماني در لالي انتخابي

مطالعات مربوط به درمان دارویی آن از دهه 1990 منتشر شده است. در حال حاضر درمان دارویی که توسط سازمان غذا و داروی امریکا برای لالی انتخابی تایید شده باشد، وجود ندارد.

اگرچه روان‌درمانی نقش مهمی در درمان اولیه جهش انتخابی دارد ، اما براي برخی از بیماران ممکن است پاسخ ندهند. دارو درمانی به ویژه برای کودکانی که وضعیت آنها مزمن یا وخیم است در نظر گرفته مي‌شود (استين و راپين[7]، 2001). از معدود تحقيقات منتشر شده در مورد مدیریت دارویی (36٪) از 199 روانپزشک کودک و نوجوان که به یک نظرسنجی پاسخ داده‌اند، داروهای روانگردان را – که معمولاً داروهای ضد افسردگی هستند – برای بیماران دارای جهش انتخابی تجویز کرده اند (كارلسن[8] و همكاران، 1994).

وقتی چنین مداخلات ناموفق باشد یا منجر به پیشرفت بسیار کند پيش رود ، کودکان معمولاً از نظر اجتماعی و دانشگاهی از همسالان خود عقب می مانند. این مشکلات غالباً بیش از مدت زمان SM ، که دارای میانگین مدت 8 سال است ، ادامه می یابد و مستعد ابتلا به بالا بودن اختلالات روانپزشکی در دراز مدت است (كامپتون و همكاران، 2014؛ راميشمت و همكاران، 2001).

تمایل به پرهیز از دارو در این جمعیت عمدتاً به تمایل به جلوگیری از عوارض جانبی دارو مربوط می شود.

نتيجه‌گيري

لالی انتخابی یکی از اختلالاتی است که در دوران کودکی بروز می کند. علامت این اختلال عدم توانایی صحبت کردن در یک یا چند موقعیت خاص اجتماعی است. ممكن است کودکان مبتلا به لالی یا سکوت انتخابی در موقعیت هایی که احساس امنیت می کنند یا افراد آشنا در آن حضور دارند مانند جمع های خانوادگی به راحتی صحبت می کنند .

منابع

  1. تشکری اشرف، عربگل فریبا، پناغی لیلی، داوری آشتیانی رزیتا (۱۳۸۶). تأثیر ربوکستین در درمان افسردگی کودکان و نوجوانان: یک مطالعه کلینیکی آینده‌نگر. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران. ۶۵ (۸) :۴۰-۴۸.
  2. خداياري‌فرد، محمد و سهرابي، فرامرز (1398). روانشناسي باليني كودك و نوجوان. چاپ جهارم، تهران: آوي نور.
  3. داريني، مهرنوش (1394). لالي يا سكوت انتخابي كودك براي چيست؟ روزنامه جام جم، شماره 4346.
  4. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental  disorders,  four th  edition  (DSM-IV). Washington, DC: American Psychiatric Association, 1994.
  5. American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders, fourth edition, text revision (DSM- IV-TR). Washington, DC: American Psychiatric Association, 2000.
  6. American Psychiatric Association (APA) (2013) Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. American Psy- chiatric Association, Washington, DC
  7. Beidel, D. C., & Turner, SM. (1986). A critique of the theoretical bases of cognitivebehavioral theories and therapy. Clinical Psychology Review, 6, 177-1 97.
  8. Bergman RL, Gonzalez A, Piacentini J, Keller ML (2013) Inte- grated behavior therapy for selective mutism: a randomized controlled pilot study. Behav Res Ther 51(10):680–689.

[1] . Selective Mutism

[2] . Muris

[3] . Bergman

[4] . Black & Uhde

[5] . Kolvin & Fundudis

[6] . Kristensen

[7] . Stein & Rapin

[8] . Carlson

دانلود

پیشگوی اعظم

من از دوران نوجوانی رویایی داشتم! رویای تاسیس یک مکان برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و نظرات خودم و همچنین جایی برای دانشجویان و دانش آموزان عزیز که بتوانند تمامی مقالات و جزوات مورد نیاز خودرا از طریق یک سایت مرجع تامین کنند.اکنون،این رویا،godofdoc (خدای داکیومنت) نام دارد D:a

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *