دانلود تحقیق تفسیر سوره اعراف آيات 10 25

دانلود تحقیق تفسیر سوره اعراف آيات 10 25

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 17

 

سوره اعراف آيات 10 – 25

اين آيات ابتداي خلقت انسان وصورت بندي او و ماجراي آن از آدم و سجده ملائكه وسرپيچي ابليس وفريب خوردن آدم وهمسرش وخروج شان از نسبت وساير اموري را كه خداوند براي آن دو مقدر كرده بود بيان مي فرمايد:ولقد خلقناكم في لارض و جعلنالكم فيها معايش خليلا ما تشكرون.

تمكين در ارض به معناي منزيل دادن در آن است.يعني ما منزل شما را زمين قرار داديم ممكن است كه به معناي مسلط كردن نيز باشد يعني ما زمين را مسخر شماوشما را.مسلط بز آن كرديم.مويد معناي دومي اين است كه اين آيات تقريبا مقابل آياتي است كه درسوره بقره راجع به داستان آدم و ابليس است زيرا در ابتداي آن آيات فرودهه هو الذي خلق لكم ما في اللرض جميعا واين همان تسلط ومسخر كردن است الا اينكه در آيات مورد بحث از اآن جايي كه در آخرش فرموده: ولكم في الارض مستقر ومتاع الي حسين از اين جهت معناي اول مناسب تر با آن است زيرا در حقيقت جمله ولقد خلقناكم في الارض اجمال مطالبي است كگه آيات بعد از آن را به طور تفصيل بيان ميكند.پس معناي ملناكم اين است كه:ما شما را در زمين منرل داديم و معايش جمع معشييت و به معناي چچيزهايي است كه با آن زندگي مي شود از قبيل خوردني ها وآشا ميدني ها وامثال آن.

اين آيه كه در مقام منت نهادن برآدميان است به نعمت هايي از قبيل نعمت سكونت در زمين و تسلط و استيسلا بر آن كه به انسان ارزاني داشته و نيز انواع نعمت هايي كه خداوند براي ادامه زندگي انسان در آن قرار داده ولذا در آخر آيه مي فرمايد قليلا ما تشكرون ولقد خلقناكم ثم صورناكم…

اين آيه در ابتداي داستاني است كه در 15 آيه مورد بهپ بيان شده و تفصيل اجمالي است كه در آيه قبلي ذكر شده بد.البته در اين بين اشاره به عمل وجهاني كه باعث شد خداوند انسان رادر زمين تمكين دهد نيز وبه همين جهت كلام را به لام قسم آغاز نموده وفرمود و لقد….و نيز به همين جهت داستان امر به سجده آدم وداستان بهشت را به صورت يك داستان ذكر فرموده و فاصله اي در بيان آنها نگذاشت كلام جمع و جور شده اش وبر ضمير آيات بعديش با اجمالي كه در آيه و لقد ملناكم…بود منطبق شود..

خطابي كه در جمله و لقد خلقناكم …است خطاب به عموم آدميان وخطابي است امتناني همچنانكه در آيه قبلي هم گفتيم كه لحن كلام لحن منت نهاد است زيرا مضمون همان مفهوم است و تنها تفاوت بين آن دو آعمال آن وتفصيل اين است. بنابراين اينكه مي بينيم از خطاب عمومي:ولقد خلقناكم به خطاب خصوصي پم خلقنا لائكه اسجدو لادم منتقل شد براي بيان دو حقيقت است:حقيقت اول اينكه سجده ملائكه بزاي جميع بني آدم ودر حقيقت خضوع براي عالم بشريت بوده واگر حضرت آدم عليه السلام قبله گاه سجده ملائكه شده از جهت خصوصيت شخص اش نبوده بلكه از اين باب بوده كه آدم عليه السلام نمنه كامل انسانيت بوده ودر حقيقت از طرف تمام افراد انسان به منزله نماينده بوده است. ههمچنانكه خانهه كعبه از جهت اينكه حكايت از مقام ربوبي پروردگار ميكند قبله گاه مردم قرارگرفته است.واين معنا از چند جاي داستان آدم و ابليس استفاده مي شود:

اول ازقضيه خلافتي كه آيات 30-133 سوره بقره متعرض آن است چون از اين آيات برمي آيد كه مامور شدن ملائكه به سجده متفرغ بر خلاف مزبور بوده و خلافت مزبور به طوري كه ما استفاده كرديم ودرتفسير آن ايات بيان نومديم مختص به آدم عليه السلام نبوده بلكه در همه افراد بشر جاري است.پس سجده ملائكه سجده بر جميع افراد انسان است.

دوم:از آن جا كه ابليس گفت:في اغو تيني لا قعدن لهم صراطك المستقيمثم لا تينهم من بين ايديهم و من خلنهم.

1-پروردگارا به خاطر اينكه ككردي هر آينه در زمين لذات مادي و زميني را در نظر آنان نزينت مي دهم و به طور مستمسلم همه شان را گمراه مي كنم.سوره حجر آيه 39

چون قبل از اين آيه ذكري از بني آدم به ميان نيامده بوده وابليس اجراو بدون اينكه حرفي از بني آدم در بن باشد متعرض اغواي بني نوع بشر گرديد.

ودر سوره حجر هم از او اين چنين حكايت شده كه گفت:رب بما اغو يتني لا ززنين لهم في الرض ولا غو ينهم اجمعين ونيزدر سوره ص گفته است ضبعز تك لا غو ينهم اجمعين

2-واگر جميع افراد بشر مسجور ابليس و ملائكه نبودند جا نداشت كه ابليس اين طور در مقام انتقام از آنان برآيد2-پس به عزت تو قسم تمام آنها را فدا ميكنم سوره ص آيه 82

سوم:علاوه بر همه اين ها خطاباطي را در اين سوره با جميع افراد بشر دادر.وهمه جا مي فرمايد:يا بني آدم…

حقيقت دوم اينكه خلقت آدمدر حقيقت خلقت جميع بني بشر بوده آيه وبدء خلق الانسان من طين ثم جعغل نسله من سلاله من جاء مهين و آيه هو الذي خلقم من نزاب ثم من نطفه ثم من علقه2-نيز دلالت بر اين حقيقت دارند چون از خلاصه آن دو استقاده مي شود كه منظور از خلق كردن از خاك همان جريان خلقت آدم عليه السلام است گفتار ابليس هم كه در نمن داستان گفت:سئن اخرين اي يوم التيمد لا حستنكن ذريته الا قليلا3- وهم چنين آيه و از اخذ ربك من بني آدم منظهورهم ذريتهم و اشهدهم علي انفسهم4-به بياني كه خواهد اكثر اشعار به اين معنا دارد.قوال مفسرين اين آيه مختلف است مثل مولف مجمع البيان گفته است:خداي تعالي نعمتي را كه در ابتداي خلقت بشر به وي ارزاني داشته ذكر نموده و فرموده:ولقد خلقناكم ثم صورناكم…

اخفش گفته است:كلمه ثم در اين جا به معناي و است زجاج بر او محله كرا كه اين اشتباه است زيرا خليل و سيبويه و جميع اساتيد عد بيت گفته اند كلمه ثم با او فرق دارد و ثم هميشه براي چيزي است كه نسبت به ما قبل خود بعديت و تاخر داشته باشد آن گاه گفته:معناي اين آيه اين است كه ما اول آدم را آفريديم و بعدا او را صورت گري نموديم و سپس از فراغت از خلقت آدم و صورت گري وي بر ملائكه گفتيم تا او را سجده كنند.بنابراين هدف از آفرينش مردم آفرينش آدم است واين معنا مطابق با روايتي است كه از حسن رسيده.ودر كلام محرب اين گونه تعبيرات زياد است:مثلا وقتيمي خواهند بگويند ما به پدران شما چنين و چنان كرديم مي گويند:ما به شما چنين و چنان كرديم در قرآن كريم هم از اينگونه تعبيرات زياد ديده مي شود از آن جمله است آيه >> و اذ اخذنا ميثاقكم و رفعنا فوقكم الطور .

دانلود

پیشگوی اعظم

من از دوران نوجوانی رویایی داشتم! رویای تاسیس یک مکان برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و نظرات خودم و همچنین جایی برای دانشجویان و دانش آموزان عزیز که بتوانند تمامی مقالات و جزوات مورد نیاز خودرا از طریق یک سایت مرجع تامین کنند.اکنون،این رویا،godofdoc (خدای داکیومنت) نام دارد D:a

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *