بروشور تغذیه و دیابت 3 ستونه

بروشور تغذیه و دیابت 3 ستونه

بروشور تغذیه و دیابت 3 ستونه
فرمت فایل: ورد DOCX
قابل تغییر و ویرایش
2 صفحه آ4
3 ستونه

قسمتی از متن:
•    تغذیه و دیابت
تغذیه سالم یکی از 5 گام اصلی برای مدیریت دیابت و کنترل قندخون می باشد. سازمان های بسیاری در جهان با توجه به عوامل زمینه ساز دیابت نوع یک و نوع دو، دستورالعمل های مراقبت تغذیه را تنظیم و منتشر می سازند که در ادامه به کلیات این مباحث می پردازیم.

•    اصول تغذیه دیابتی
•    » میزان مصرف پروتئین
پروتئین ها باید حدود 20-10 درصد کالری روزانه شما را تأمین کنند. در مواردی که آسیب کلیه ناشی از دیابت وجود دارد ممکن است این مقدار کمتر شود.
•    » میزان مصرف چربی
مصرف چربیها نباید بیشتر از 30 درصد کالری روزانه شما باشد. در این میان مصرف چربیهای حیوانی باید کمتر از 10 درصد کالری روزانه را فراهم کند.

•    » میزان مصرف کربوهیدرات
بقیه کالری روزانه شما ( 60-50 درصد) از کربوهیدراتها بدست می آید.

•    » میزان مصرف مواد قندی
مصرف حساب شده مواد قندی از جمله شکر مجاز می باشد. لازم به توضیح است که تا چند سال پیش افراد مبتلا به دیابت از خوردن غذاهای حاوی کربوهیدراتهای ساده مثل قند و یا شیرینی به طور کامل منع می شدند ولی تحقیقات جدید نشان داده اند که تفاوت چندانی میان کربوهیدراتهای ساده و مرکب از نظر میزان بالا بردن قند خون وجود ندارد. در واقع مصرف بعضی از غذاهای حاوی نشاسته مثل نشاسته مثل سیب زمینی، قند خون را حتی بیشتر از خوردن شکر بالا می برد. بنابراین شما می توانید در رژیم غذایی خود از کربوهیدراتهای ساده نیز استفاده کنید.

•    » میزان مصرف فیبر
مصرف روزانه فیبر باید حداقل 20 گرم باشد. بنابراین از مواد غذایی زیر که هر واحد از آنها حداقل 3 گرم فیبر دارد، بیشتر استفاده کنید:
نان جوی سبوس دار، نان سنگک، جوی پوست نکنده، ذرت
بادام، بادام زمینی، فندق‌، گردو
انواع لوبیا، عدس‌، سویا
سبزیجات شامل لوبیا سبز، نخود فرنگی، هویج، گل کلم، اسفناج
میوه ها شامل توت فرنگی، شاه توت،‌ گلابی، سیب ( مخصوصاً با پوست)، پرتقال

•    » میزان مصرف نمک
به منظور پیشگیری از افزایش فشار خون مصرف نمک بهتر است محدود شود (5/1-1 قاشق چایخوری در روز). در این بین غداهای طبیعی و خانگی به علت اینکه سدیم کمتری دارند نسبت به غذاهای آماده مثل انواع کنسرو، انواع کنسرو، سوسیس و کالباس ترجیح داده می شوند. همچنین بهتر است از اضافه کردن نمک در سر سفره نیز خودداری گردد.

•    » میزان مصرف مواد غذایی حاوی کلسترول
مقدار کلسترول مصرفی روزانه باید کمتر از 300 میلی گرم باشد. لازم به توضیح است که کلسترول نوعی چربی است که در غذاهایی مانند گوشت (مخصوصاً گوشت قرمز) زرده تخم مرغ، دل و جگر و لبنیات دیده می شود و بالا بودن آن عامل مهمی در ایجاد بیماریهای قلبی و عروقی است. در جدول زیر مقادیر کلسترول تعدادی از غذاها آورده شده است.

فرمت فایل: ورد DOCX
قابل تغییر و ویرایش
2 صفحه آ4
3 ستونه

قسمتی از متن:
•    تغذیه و دیابت
تغذیه سالم یکی از 5 گام اصلی برای مدیریت دیابت و کنترل قندخون می باشد. سازمان های بسیاری در جهان با توجه به عوامل زمینه ساز دیابت نوع یک و نوع دو، دستورالعمل های مراقبت تغذیه را تنظیم و منتشر می سازند که در ادامه به کلیات این مباحث می پردازیم.

•    اصول تغذیه دیابتی
•    » میزان مصرف پروتئین
پروتئین ها باید حدود 20-10 درصد کالری روزانه شما را تأمین کنند. در مواردی که آسیب کلیه ناشی از دیابت وجود دارد ممکن است این مقدار کمتر شود.
•    » میزان مصرف چربی
مصرف چربیها نباید بیشتر از 30 درصد کالری روزانه شما باشد. در این میان مصرف چربیهای حیوانی باید کمتر از 10 درصد کالری روزانه را فراهم کند.

•    » میزان مصرف کربوهیدرات
بقیه کالری روزانه شما ( 60-50 درصد) از کربوهیدراتها بدست می آید.

•    » میزان مصرف مواد قندی
مصرف حساب شده مواد قندی از جمله شکر مجاز می باشد. لازم به توضیح است که تا چند سال پیش افراد مبتلا به دیابت از خوردن غذاهای حاوی کربوهیدراتهای ساده مثل قند و یا شیرینی به طور کامل منع می شدند ولی تحقیقات جدید نشان داده اند که تفاوت چندانی میان کربوهیدراتهای ساده و مرکب از نظر میزان بالا بردن قند خون وجود ندارد. در واقع مصرف بعضی از غذاهای حاوی نشاسته مثل نشاسته مثل سیب زمینی، قند خون را حتی بیشتر از خوردن شکر بالا می برد. بنابراین شما می توانید در رژیم غذایی خود از کربوهیدراتهای ساده نیز استفاده کنید.

•    » میزان مصرف فیبر
مصرف روزانه فیبر باید حداقل 20 گرم باشد. بنابراین از مواد غذایی زیر که هر واحد از آنها حداقل 3 گرم فیبر دارد، بیشتر استفاده کنید:
نان جوی سبوس دار، نان سنگک، جوی پوست نکنده، ذرت
بادام، بادام زمینی، فندق‌، گردو
انواع لوبیا، عدس‌، سویا
سبزیجات شامل لوبیا سبز، نخود فرنگی، هویج، گل کلم، اسفناج
میوه ها شامل توت فرنگی، شاه توت،‌ گلابی، سیب ( مخصوصاً با پوست)، پرتقال

•    » میزان مصرف نمک
به منظور پیشگیری از افزایش فشار خون مصرف نمک بهتر است محدود شود (5/1-1 قاشق چایخوری در روز). در این بین غداهای طبیعی و خانگی به علت اینکه سدیم کمتری دارند نسبت به غذاهای آماده مثل انواع کنسرو، انواع کنسرو، سوسیس و کالباس ترجیح داده می شوند. همچنین بهتر است از اضافه کردن نمک در سر سفره نیز خودداری گردد.

•    » میزان مصرف مواد غذایی حاوی کلسترول
مقدار کلسترول مصرفی روزانه باید کمتر از 300 میلی گرم باشد. لازم به توضیح است که کلسترول نوعی چربی است که در غذاهایی مانند گوشت (مخصوصاً گوشت قرمز) زرده تخم مرغ، دل و جگر و لبنیات دیده می شود و بالا بودن آن عامل مهمی در ایجاد بیماریهای قلبی و عروقی است. در جدول زیر مقادیر کلسترول تعدادی از غذاها آورده شده است.

دانلود

پیشگوی اعظم

من از دوران نوجوانی رویایی داشتم! رویای تاسیس یک مکان برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و نظرات خودم و همچنین جایی برای دانشجویان و دانش آموزان عزیز که بتوانند تمامی مقالات و جزوات مورد نیاز خودرا از طریق یک سایت مرجع تامین کنند.اکنون،این رویا،godofdoc (خدای داکیومنت) نام دارد D:a

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *