ارزیابی ریسک به روش FMEA برای جرثقیل سقفی

ارزیابی ریسک به روش FMEA برای جرثقیل سقفی

روش تجزيه وتحليل عوامل شكست و آثار آن سابقه ‌40 ساله دارد. استفاده ازFMEA برای اولین بار در دهه 1960 در صنایع هوا و فضای آمریکا جهت ساخت سفینه آپولوی 11 در ناسای آمریکا مشاهده شده است و پس از آن در دهه 1970 و 1980 برای موسسات اتمی بکار رفت . ضمن اینکه از سال 1977 به بعد برای صنایع خودروسازی نیز بکار گرفته شد. از سال 2000 تا کنون این روش یکی از پرکاربردترین روش های ارزیابی ریسک در تمامی صنایع می باشد.

در FMEA سه موضوع مهم زیر را باید در نظر گرفت :

1-احتمال وقوع : احتمال يا به عبارتي ديگر شمارش تعداد شكستها نسبت به تعداد انجام فرآیند.

2-شدت خطر: ارزيابي و سنجش نتيجه شكست (البته اگر به وقوع بپيوند). شدت ، يك مقياس ارزيابي است كه جدي بودن اثر يك شكست را در صورت ايجاد آن تعريف مي كند .

3-تشخيص : احتمال تشخيص شكست قبل از آن كه اثر وقوع آن مشخص شود . ارزش يا رتبه تشخيص وابسته به جريان كنترل است. تشخيص ، توانائي كنترل براي يافتن علت و مكانيزم شكستهاست .

5-4-1 : محاسبه RPN (Risk Priority Number)

نمره اولويت خطرپذيري : (شدت × وقوع × تشخيص)

با توجه به اطلاعاتي كه از فرآيند و يا محصول داريم ، خطر را بر اساس سه عامل مذكور درجه ‌بندي مي كنيم . اين طبقه بندي از 1 تا 10 (پايين به بالا) مي باشد. اگر درجات اين سه عامل را در يكديگر ضرب كنيم نمره اولويت خطرپذيري براي هر الگوي شكست بالقوه و آثار آن بدست مي‌آيد .آن دسته از الگوهاي شكست كه داراي نمره RPN بالاتری هستند ، باید علت آن به سرعت بررسي شود.

 

 

12 صفحه

ورد

دانلود

پیشگوی اعظم

من از دوران نوجوانی رویایی داشتم! رویای تاسیس یک مکان برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و نظرات خودم و همچنین جایی برای دانشجویان و دانش آموزان عزیز که بتوانند تمامی مقالات و جزوات مورد نیاز خودرا از طریق یک سایت مرجع تامین کنند.اکنون،این رویا،godofdoc (خدای داکیومنت) نام دارد D:a

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *