آزمايشگاه آئروديناميك- گزارش آزمايش اول (کاليبراسيون تونل باد)

آزمايشگاه آئروديناميك- گزارش آزمايش اول (کاليبراسيون تونل باد)

 

کاربردهاي تونل باد ممکن است صنعتي،تحقيقاتي و يا آموزشي باشد که هدف اساسي به وجود آوردن جريان قابل کنترل در مقطع کاري آنها (Test Section) است. زيرا براي مساوي بودن ضرائب نيروهاي وارده بر مدل در تونل باد با ضرائب نيروهاي وارده بر نمونه اصلي شرط اول اين است که جريان هاي هوا روي هر دو (مدل و نمونه اصلي) داراي شرايط يکساني باشد. براي برقراري اين تشابه تونل، بايد شرايط زير را داشته باشد:

  • جريان يکنواختي در مقطع کاري ايجاد نمايد.
  • تغييرات سرعت در مقطع کاري مشخص و از حد معيني تجاوز ننمايد.
  • حد اغتشاشات سرعت، فشار، آکوستيک و غيره مشخص باشد.
  • وزن مخصوص، فشار و درجه حرارت در مقطع کاري هر لحظه مشخص باشد و تغييرات آنها محسوس نباشد.
  • مشخصه هاي ذکر شده با وجود مدل در تونل و تغييرات زاويه اي حمله و جانبي آن تغيير محسوسي ننمايد.تونل باد موجود داراي يک مانومتر شيب دار مي باشد که بر حسب متر بر ثانيه کاليبره شده است و مستقيما سرعت هوا در مقطع کاري (Working Section) را نشان مي دهد. اين وسيله بر اساس اصل و تئوري عمل مي کند (به اين ترتيب که از دو سوراخ روي ديواره تونل اختلاف فشار استاتيک بين دو نقطه از قسمت همگراي ورودي را حس کرده و چون اين اختلاف تابعي از دبي هوا در تونل است از آنجا دبي و با استفاده از دبي سرعت در Working Section بدست مي آيد) قبل از استفاده کمي از تونل لازم است دقت اين وسيله چک شود چون اين وسيله پروفايل سرعت در تونل را در نظر نگرفته است. براي اين کار مي توانيم با يک لوله پيتوت و با استفاده از Monometer Board اين وسيله را مجددا کاليبره نمود.  
  • کاليبره کردن سرعت سنج تونل و رسم منحني خطا- Test Section-Aerodynamic- Wind Tunnel- آزمایشگاه آئرودینامیک- تونل باد
  • در اين آزمايش 12 صفحه ای سعي مي شود با استفاده از يک لوله پيتوت و روابطي که از سيالات حاکم بر آن وجود دارد، سرعت واقعي درون تونل باد را براي هر فرکانس موتور تونل محاسبه کرده و با رسم نمودارهاي مربوطه رابطه اي بين فرکانس نشان داده شده و سرعت واقعي درون تونل بدست آورد. اين رابطه در آزمايش هاي ديگر براي محاسبه سرعت تونل وقتي فرکانس موتور روي مقداري مشخص تنظيم مي شود، مورد استفاده قرار گيرد.
  • بسته به نوع تونل، نوع آزمايش، شرايط تست و غيره، حد پارامترهاي ذکر شده مشخص مي گردند و داراي استاندارد خاصي مي باشند. به عنوان مثال براي تست مدل هواپيما در تونل باد بسته اگر جريان داخل مقطع کاري داراي تغييرات کمتر از deg0.1±=Δα و %0.5=u/V∞Δ باشد، نتايج بدست آمده مناسب مي باشند. در غير اينصورت بايد روشهايي اتخاذ نمود تا نتايج حاصله از تونل را اصلاح نمود که اصلاح آنها بسيار مشکل مي باشد. بنابراين طراحي هر تونل باد بسته به نوع ماموريت آن متفاوت است و طراح بايد اين تفاوت ها را در نظر بگيرد. پس از اين که يک تونل باد طراحي، ساخته و نصب شد، از اولين گام هاي اساسي قبل از شروع هر تست، مساله کاليبراسيون آن مي باشد. اگر تونل قبلا در مکان طراحي شده نصب و کاليبره شده باشد و بعدا به مکان ديگري انتقال يابد، اين تونل نيز بايد در محل جديد دوباره کاليبره گردد. چون ممکن است شرايط مکان جديد با شرايط مکان قبلي متفاوت باشد. حتي اگر شرايط هم کاملا يکسان باشد، احتمال اينکه در موقع دمونتاژ، حمل و نصب در محل جديد دچار تغييرات اندکي شده باشد، وجود دارد و اين تغييرات مي تواند در جريان داخل مقطع کاري تاثير بگذارد.

 

دانلود

پیشگوی اعظم

من از دوران نوجوانی رویایی داشتم! رویای تاسیس یک مکان برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و نظرات خودم و همچنین جایی برای دانشجویان و دانش آموزان عزیز که بتوانند تمامی مقالات و جزوات مورد نیاز خودرا از طریق یک سایت مرجع تامین کنند.اکنون،این رویا،godofdoc (خدای داکیومنت) نام دارد D:a

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *